Kochani, i nie wiadomo kiedy minął nam trzeci dzień wakacji „Z kulturą przez świat”. Był on ciekawą lekcją historii połączoną z poznaniem kultury i tradycji.

Powitało nas piękne słońce. Z samego rana wyruszyliśmy do Trzcinicy, gdzie w dolinie rzeki Ropy położony jest Skansen Archeologiczny Karpacka Troja Official Page.

Jak podają źródła historyczne miejsce, w którym powstał należy do najważniejszych stanowisk archeologicznych w Polsce, o wyjątkowym znaczeniu dla poznania pradziejów całej Europy Środkowo-Wschodniej. Cały kompleks składa się z zabytkowego grodziska, nowoczesnego pawilonu wystawowego, parku archeologicznego, sektora hodowlanego, poletek eksperymentalnych, platformy widokowej. W pawilonie zwiedziliśmy zaaranżowaną ekspozycję przedstawiającą życie ludzi od epoki brązu po średniowiecze. W parku archeologicznym obejrzeliśmy zrekonstruowaną osadę kultury Otomani-Füzesabony sprzed 3,5 tysiąca lat oraz wioskę słowiańską z IX wieku i kuźnię – w sumie zwiedziliśmy kilkanaście chat, wspinając się w górę pokonaliśmy kilkadziesiąt schodów! Zobaczyliśmy, jak dawniej żyli ludzie. I chyba nie będziemy już narzekać np. na niewygodne łóżko. Podczas zwiedzania mogliśmy dotknąć przeszłości, poznać historię tego miejsca, regionu, Polski, a nawet najdawniejszą historię ludzkości, dawne cywilizacje i kultury. Naszą wędrówkę zakończyliśmy na platformie widokowej, z której można podziwiać panoramę Dołów Jasielsko-Sanockich, Pogórza Karpackiego, Beskidów, a niekiedy również Tatry. Nie zabrakło nam sił, by niezwykle aktywnie zakończyć trzeci dzień w plenerowym centrum rozrywki i rekreacji, czyli w Ogródku Jordanowskim w Jaśle.